Wednesday, May 2, 2007

Tehomittaus dynamometrissä


- Syksyn ja talven viritysten tulos täytyi päästä toteamaan niin, että jälkipuheille ei jäänyt varaa. Huhtikuun 20. päivä matka kävi Lappeenrantaan ja AMWorksin Dynoserviceen. Paikka löytyi ajo-ohjeiden mukaisesta paikasta. Pienenä vinkkinä oikean paikan löytymisestä toimivat pihassa parkissa olleet musta Nissan Skyline ja uudenkarhea Subaru Impreza.
- Viritysten jäljiltä kone oli "säädöissä" pakaratuntuman perusteella. Seosta oli tarkkailtu ja säädetty digitaalista yleismittaria apuna käyttäen. Arvioita koneen parantuneista voimavaroista saatiin kiihdyttämällä testipätkää ja mittaamalla kulunutta aikaa. Testiaikoja oli kerätty ennen virityksiä ja eri vaiheiden jälkeen. Dynoreissun ja vielä yhden testipätkällä ajelun jälkeen saatiin varmat vertailukelpoiset tiedot, aika sekä teho, tarkasteltavaksi.
- Lopputulokseksi saatiin 151 Nm:n suurin vääntömomentti ja 130 hv:n suurin teho. Erikseen täytyy huomauttaa, että tarkalla seoksen säädöllä saatiin huipputeho nousemaan "pakaratuntumalla" säädetystä 127 hv:sta vielä kolme heppaa suuremmaksi. Tulipahan todettua, että normi lambda-anturin tarkkuus ja/tai yleismittari ei riitä aivan tarkkaan säätöön. Yleinen käytös ja kaasun vaste kaupunkiajossakin paranivat huomattavasti.
- Vakioon verrattuna vääntökäyrä nousee selvästi vielä 4500:n jälkeen ja 6500:ssa vääntöjä oli vielä 140 Nm. Lukemat ovat moottoritehoa, jonka dyno laski mittaamalla voimansiirron aiheuttaman häviön. Häviö oli hieman alle 20%:n luokkaa. Suurin väännön kasvu saatiin aikaan 5500:sta alkaen, keskimäärin +12 Nm, suurin lisäys n. +15 Nm/6750 rpm.
- Vakiokoneen vääntökäyrän kuvaajan olen napannut netistä (http://www.virkki.com/jyri/miata/jyri_dyno.html), toinen kuva. Vääntökäyrät ovat takapyöristä. 17% häviöllä saadaan huipputehoksi 116 hv ja sillä olen laskenut tehon kampiakselilta. Verrattuna valmistajan ilmoittamaan suurimpaan vääntöön (136 Nm), kuvan pannu on tuottanut noin 10 Nm enemmän!
- Sytytysennakon suurentamisen on kerrottu nostavan huipputehoa parilla hepalla. Minun tapauksessa ennakon muuttaminen 10:stä 14 asteeseen ei tuonut huipputehoa lainkaan. Sen sijaan suurin vääntö kasvoi 1,5 Nm/5500, alle 5000:n vääntö nousi keskimäärin 6 Nm ja suurin lisäys 2500 paikkeilla oli 8 Nm.
- No tuntuuko tämä missään? Alle 4500 ei oikeastaan. Siitä eteenpäin meno on selkeästi sukkelampaa! Neljäntoista hevosvoiman huipputehon nousu vakioon verrattuna saatiin aikaan:
* isompi ilmamäärämittari, kartiosuodatin sekä hieman muutettu imuputkisto (+ 6 hv)
* 2,5":n putki katista taaksepäin (+ 4 hv)
* seoksen rikastaminen vastaamaan lisääntynyttä ilmaa ja oikeat säädöt(!) (+4 hv)
* täydet vakiopollet saatiin takaisin yläpään perushuollollaYksittäisiä hevosvoimia on voinut mennä "väärän virityksen" piikkiin siellä täällä, esim. seoksen rikastus voitaisiin laskea osaksi imupuolen viritystä. Lopputulos ratkaisee!

No comments: