Monday, May 21, 2007

Jarruremppa ja uudet etulevyt

- Viimeinenkin kevään keskeneräinen projekti on valmis. Edellisenä kesänä ajettu Ahveniston ratapäiväreissu pisti pohtimaan, että pitäisiköhän jarruille tehdä perusteellinen huolto. Tiukka jarruttelu sai etujarrut kuumenemaan siinä määrin reilusti, että mm. etuvanteista irtosi paikkamaalit. Jarrupalojen vaihto ja levyjen huolto olisi jo varmasti auttanut, mutta jarrujen päivittäminen tehokkaampiin alkoi houkutella. Valmiita paketteja 11-12" levyillä oli toki saatavilla, mutta nopeahkon nettisurffailun jälkeen alkoi hintataso paljastua. Jenkkilästä etu- ja takajarrut päivittävä paketti olisi lähtenyt noin 900 taalalla, ilman toimitusta ja tullia Suomeen tietenkin. Nimekkäiden jarruvalmistajien paketit olivat kertaluokkaa arvokkaammat.
- Hyväkuntoisissa vakiojarruissa ei varsinaisesti ole mitään vikaa. Normaalikäytössä ja radalle ne toimivat aivan hyvin, kunhan radalla pitää kerralla ajetun kierrosmäärän kohtuullisena. Nykyjarrujen äkäiseen tehostukseen tottuneelle poljinvoima saattaa tuntua huomiota herättävän suurelta ja näin antaa tunteen jarrujen tehottomuudesta.
- Ensimmäinen askel oli hankkia uudet jarrupalat. Päädyin Ferodon semikisapaloihin. Hinnasto tunnisti MX-5:n, mutta tarjosi vain yhtä vaihtoehtoa. Jarrupalan siluettikuvan tarkastelu paljasti, että takapalat olivat oikean kokoiset, mutta etupalat oli tarkoitettu '94-vuodesta alkaen valmistetuille isommille (255mm) levyille. Ensin suunnitelmissa oli rälläköidä ylimääräinen materiaali navan puolelta pois, jotta palat istuisivat vanhoille paikoille. Muuten sopivuus oli kohdallaan.
- Perinteiseen perä edeltä puuhun ratkaisuun päästiin, kun uudet palat olivat kourassa ja keksin, että ei sittenkään soviteta uusia paloja vanhoihin levyihin, vaan asennetaan eteen isommat levyt. Helppo homma: joko isommat Mazdan vakiolevyt tai sporttilevyt eteen ja uudet jarrusylinterin kehykset. Asennusohjeetkin olivat valmiina (http://www.bigllama.com/miata/brake/bigbrake.htm). Ikävä kyllä romuttamot eivät juurikaan tarjoa varaosia MX-5:een, saatikka sitten isompien etujarrujen osia. Ei auttanut muuta kuin tilata uutta osaa. Lopulta TAROX:n etulevyt ja Mazdan alkuperäiset sylinterinkehykset toimitettiin ja kaikki osat olivat kasassa. Kehyksiä saa muuten mistä tahansa firmasta, joka toimittaa Mazdan osia.
- Asennustyö eteen ei ollut kummoinen ponnistus. Luonnollisesti vanhat osat olivat riittävän sotkuiset, jotta ensin hanskat ja sitten kädet saatiin likaisiksi. Suurimmaksi haasteeksi, kuten bigllama'n ohjeissakin mainittiin, oli saada vanhasta kehyksestä kaikki kumitöttöröt ehjänä irti. Varsinkin kääntötapin puoleinen, tuen sisässä n. 4 cm:n matkalta asuva, pitkulainen kumisuoja oli todella hankala saada irti. Riittävästi rasvaa kumin ja metallin väliin, tylppäpäinen metallivarsi mallia ruuvimeisseli tai vastaava väliin niin, että kumi irtoaa metallista kaikkialta ja lopuksi kumi pitäisi saada työnnettyä ulos sovitteestaan. Takaisin laitto olikin helpompaa. Kumin haitariosasta ei kannata repiä eikä muutenkaan tökkiä ruuvimeisselillä. Jos kumit ovat huonokuntoiset, pitää ne uusia.
- Takapään asennus oli sikäli helpompi homma, että jarrusatulaa ei täytynyt irrottaa. Uudet palat sen sijaan olivat vähän liian isot pyörän navan puolelta. Rälläkällä parin kolme milliä tauslevyn metallia pois ja vähän suuremmat asennusaukot kulmiin, niin johan alkoi mahtua. Vanhoista takalevyistä tyydyttiin hiomaan isoimmat ruosteet pois ja lisäksi kitkapinnat karhennettiin santapaperilla.
- Kokonaisuutena koko projektin lopputulos oli hyvä. Viitisen tuntia työtä etupäähän ja saman verran taakse. Ilman palojen sovittelua taakse, siis jos olisi ollut juuri oikeanlaiset palat, takapää olisi ollut tunnin homma.
- Viimeiseksi tehtäväksi jäi ajaa palat sisään ja tarkkailla jääkö jarrut päälle. Takajarrujen esikiristystä piti päivän ajojen jälkeen hieman löysätä, kun takaa kuuluu jatkuvaa hiissausta ja levyt hieman lämpenivät.
- Mikä oli tulos? Jarrujen tuntuma ja teho paranivat huomattavasti. Poljinvoima pysyi ennallaan. Suurin vaikutus lienee tullut hyvistä jarrupaloista. Etulevyn halkaisija kasvoi 20 mm ja etulevyjen urituksesta on hyötyä enemmän radalla häipymistä vastaan kamppailtaessa. Nyt saa olla tarkkana, ettei hätäpäissään polje etujarruja lukkoon satasen vauhdissa!

2 comments:

Lexa said...

Hyvännäköiset sivut sulla!

A Finn With Miata said...

Kiitos kiitos!
Vähän laiskasti on tullut kesällä päiviteltyä...talvella ehtii taas :)