Friday, April 18, 2008

Kevään 2008 huollot ja vähän muutakin


- Mäksä kaivettiin talvisäilöstä jo marraskuun alkupäivinä. Ajokelit olivat tällöin erittäin sopivat kesärenkailla ajeluun, mikä sitten hieman muuttui kevään edetessä. Kone pyörähti käyntiin jälleen ensimmäisellä yrittämällä. Tyhjäkäyntiä säestikin sitten tällä kertaa oikein mojova venttiilien naputus. Keli oli vielä kuitenkin kylmä ja kaikki öljy tuntui olevan tuskallisen pitkän ajan kaikkialla muualla kuin venttiilikoneistossa. Ensiapua taontaan saatiin lotraamalla lisää öljyä täyttökorkista koneen sisuksiin. Lopulta naputus hiljeni ja normaali käyntiääni palasi.
- Ensimmäinen huoltokohde oli toimimaton käsijarru. Tai toimihan se, mutta niin tehokkaasti, että vasen takapyörä ei tahtonut pyöriä lainkaan. Vian syyksi paljastui tahmeasti toimiva ja lopulta täysin jumiin menevä käsijarruvivun akseli jarrusatulassa. Samalla selvisi, että takajarrujen satulat olivat muutenkin huollon tarpeessa. Pölysuojakumit olivat venähtäneet ja rutussa päästäen kosteutta ja likaa jarrumäntien juureen. Lopputulos oli kuvan mukainen. Sitkeä herkistely auttoi ja käsijarru toimii jälleen.
- Ensimmäinen virallinen ulkokuoren tuunaus projekti oli siirtää eturekisterikilpi ilmanoton yläpuolelta puskurista ilmanoton alapuolelle. Kilpi irtosi nikottelematta ja samoin irtosivat puskurin suojana olleet muovilistat. Puskurin alta löytyi sopivat kaksi puskurin kiinnikepulttia, joiden alle kilven teline saatiin kiinnitettyä. Vanha teline ei ollut oikein sopiva, joten pellistä väänneltiin, porailtiin ja hitsailtiin sopiva kiinnike.
- Ja viimeisenä hommana oli tämän vuoden tehopäivitys –Racing Beatin 4-1 pakosarjan asennus. Pakosarjan asennukseen liittyi myös katalysaattorin kiinnityslaipan tiivistys ja lambda-anturin vaihto. Viime vuonna oli lähellä, että pakokaasutestin tulos olisi ollut hylätty. Lambda- ja happiarvot olivat liian korkeita. Pakosarjan ja katalysaattorin välissä olevan tiivisteen vuotaminen oli pää syy huonoihin pakokaasuarvoihin. Pakosarja on komean näköinen ja ainakin pakaratuntumalta myös tehopuolella on tapahtunut jotain. Tosin huomattavasti tavallista työmatka-autoa rouheammat pakoäänet saattavat myös hämätä!

No comments: