Friday, September 14, 2007

Kesän 2007 rata-ajoa, Motopark




http://www.youtube.com/watch?v=pw21qFCfMOY
- Motoparkin retki osui heinäkuun puoliväliin. Etukäteen oli lupa odottaa hyvää kesäkeliä, vaan miten kävikään. Vettä satoi kuin aisaa. Märkä ja paikoin isoille lammikoille mennyt moottorirata toi oman lisämausteensa normaalille rata-ajelulle. Pitkän takasuoran päässä oltiin vesiliirrossa pariinkin otteeseen. Vauhtia suoran päässä oli pudotettava kunnes rata hieman pääsi kuivahtamaan.
- Muuten havainnot auton käytöksestä oli saman suuntaiset kuin Ahvenistoltakin. Voimaa oli tullut lisää ja sateesta johtuen aloin kaivata lisää pitoa voiman vastapainoksi. Tasauspyörästön viskolukko oli täysin kynnetön liukkaalla asvaltilla. Kaasun annostelun kanssa sai olla tarkkana, että perä pysyi aisoissa ja toisaalta myös jarrutukset sai aloittaa ajoissa. Ehkäpä myös jarrujen tuntuma parantui hieman palojen ja levyjen vaihdon seurauksena.
- Sateesta huolimatta meno oli reippaan letkeää. Moni auto kurvaili radalla ja luistot olivat näyttäviä. Tehokkaammat yhdeltä akselilta vetävät autot kärsivät hieman tappiota liukkaasta kelistä. Mazdalla pärjäsi oikein mukavasti, kun vain muisti pitää ajolinjat kunnossa eikä yrittänyt liikaa. Pisteet punaista Ford Sierraa ohjastaneelle rattimiehelle, takavinkkelistä oli mukava katsella pitkiä sladeja!
- Viime vuoden kuivan kelin ajoihin verrattuna kulkupuoli tuntui olevan samaa luokkaa. Kaarrenopeudet tippuivat liukkauden vuoksi, mutta pääsuoran päähän sai vesikelistäkin huolimatta kovemman loppunopeuden kuin aiemmin. Veikkaisin, että nyt kuivalla kelillä, 4. vaihde menisi rajoittimelle asti pääsuoran päässä, kun vuosi sitten vauhtia kertyi 160 km/h.
- Hyvien renkaiden merkitys sateella korostui. Ystävän VW GTI:ssä alla olleet Bridgestone Potenzat (RE050A) toimivat todella hyvin. Kaarrenopeudet pysyivät korkealla ja rengas myös vastusti vesiliirtoa mukavasti. Omat Nokialaiset eivät oikein tahtoneet pitää…- Ensimmäistä kertaa kuvasin digikameralla lyhyen pätkän rata-ajoa ohjaamosta käsin. Optinen kuvanvakain söi suurimmat tärinät ja kamera teki tehtävänsä. Ford ja Volvo paukuttelevat rajoittajaa vasten, kun pitoa ei oikein tahdo olla riittävästi ;)

No comments: