- Sisämelu ei ole urheiluauton hankinnassa ensimmäinen kriteeri, mikä tulee mieleen. Toisaalta tässäkin asiassa pätee periaate: mitä vähemmän sitä parempi. Rengasäänet, tuulen suhinat ja moottorin äänet ovat suurimmat sisämelun aiheuttajat. Moottorin äänet ovat tervetulleita –tottakai!
- Mazdalla oli ja on edelleenkin tarkoitus myös maakuntamatkailla, jolloin ylimääräiset jurinat ja suhinat alkoivat nyppiä. Renkaista olikin jo aiemmin puhetta, ja suurimmat rengasäänet katosivat kumien vaihdon myötä. Seuraavaksi, kun rengasmelun määrä pieneni, alkoi huomio kiinnittyä muihin ääniin. Melunpoisto on tunnetusti loputon kierre.
- Katto kiinni hyvin hoidetut tiivisteet eivät sen kummemmin vingu tai suhise. Pyörteilevä ilma ääntelee hieman kohdassa, jossa kiinni oleva katto alkaa laskeuta kohti takapaksia. Edelleen kaupunkinopeuksia kovemmissa vauhdeissa kabiiniin kantautui kummallinen tuulen tuiverrus. Ihan sama oliko katto ylhäällä vai alhaalla tai olivatko ikkunat ylhäällä vai alhaalla. Eipä aikaakaan, kun koura tarttui taakse oikealle asennetun piiska-antennin tyveen ja piiska oli irti. Pahin tuulen kohellus katosi saman tien!- Suosittelenkin korvaamaan pitkän piiskan jollakin muulla antenniratkaisulla. Itse päädyin alumiiniseen vaaksan mittaiseen töpöön, joka on ihan ok:n näköinenkin. Radio kuuluu silläkin. Heikoimmat asemat eivät kuulu, mutta en ajele autollani kuunnellakseni siellä uutisia. Rengasääniä voi yrittää vähentää entisestään lisäämällä hattuhyllyn alle ja takapaksin perälle äänieristysmattoa. Sama hoito rintapellin yläreunaan kojelaudan alle ja kardaanitunnelin sivuille auttaa hieman. En ole mittaillut melua minkäänlaisella kojeella, vaan tulokset on todettu korvakuulolla, mikä onkin ylivoimaisesti paras tapa. Kojelauta pitää kyllä irrottaa, jos aikoo etupään hommasta selviytyä. Lämppärin putket ovat muuten hieman tiellä.
- Mazdalla oli ja on edelleenkin tarkoitus myös maakuntamatkailla, jolloin ylimääräiset jurinat ja suhinat alkoivat nyppiä. Renkaista olikin jo aiemmin puhetta, ja suurimmat rengasäänet katosivat kumien vaihdon myötä. Seuraavaksi, kun rengasmelun määrä pieneni, alkoi huomio kiinnittyä muihin ääniin. Melunpoisto on tunnetusti loputon kierre.
- Katto kiinni hyvin hoidetut tiivisteet eivät sen kummemmin vingu tai suhise. Pyörteilevä ilma ääntelee hieman kohdassa, jossa kiinni oleva katto alkaa laskeuta kohti takapaksia. Edelleen kaupunkinopeuksia kovemmissa vauhdeissa kabiiniin kantautui kummallinen tuulen tuiverrus. Ihan sama oliko katto ylhäällä vai alhaalla tai olivatko ikkunat ylhäällä vai alhaalla. Eipä aikaakaan, kun koura tarttui taakse oikealle asennetun piiska-antennin tyveen ja piiska oli irti. Pahin tuulen kohellus katosi saman tien!- Suosittelenkin korvaamaan pitkän piiskan jollakin muulla antenniratkaisulla. Itse päädyin alumiiniseen vaaksan mittaiseen töpöön, joka on ihan ok:n näköinenkin. Radio kuuluu silläkin. Heikoimmat asemat eivät kuulu, mutta en ajele autollani kuunnellakseni siellä uutisia. Rengasääniä voi yrittää vähentää entisestään lisäämällä hattuhyllyn alle ja takapaksin perälle äänieristysmattoa. Sama hoito rintapellin yläreunaan kojelaudan alle ja kardaanitunnelin sivuille auttaa hieman. En ole mittaillut melua minkäänlaisella kojeella, vaan tulokset on todettu korvakuulolla, mikä onkin ylivoimaisesti paras tapa. Kojelauta pitää kyllä irrottaa, jos aikoo etupään hommasta selviytyä. Lämppärin putket ovat muuten hieman tiellä.
No comments:
Post a Comment