- Kunnon automieshän alkaa virittää moottoria mieluiten heti, kun akuutimmat tai muuten vaan pakolliset projektit on hoidettu. Vaikka radalla ajetusta kierroksesta sekunnit lähtevätkin helpoiten pois opettelemalla ajamaan, hankkimalla paremmat renkaat ja parantamalla alustaa, tosimies ei voi jättää tehopuolta huomiotta!
- Tehon reseptejä on tullut etsiskeltyä ja tutkiskeltua kaikista saatavilla olevista lähteistä. Eräässä ruotsalaisessa julkaisussa todettiin, että MX-5:n koneen virittäminen ei ole helppoa eikä halpaa. No sehän nähdään, tuli ensimmäisenä mieleen! Ja nähty on, joo.
- B6ZE on ihan hyvä lähtökohta lisätehojen houkuttelulle. Koneen alakerta on mitoitettu selkeästi 116 hv suuremmalle teholle. Laakerointi on kelvollinen ja mäntiä jäähdyttämään on asennettu "öljyruiskut", jotka kastelevat mäntiä alhaalta päin niiden jäähdyttämiseksi. MX-5:n 1.6:n vaparin alakerran osia on lisäksi hieman laihdutettu, jotta kone kiertäisi iloisemmin ja korkeammalle ilman ylenmääräistä rasitusta. Wikipediasta (http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_B_engine) voi lueskella yksityiskohtia koneesta ja löytääpä etsivä tietoja muualtakin.
- Vaatimattoman oloinen 116 hv teho on puristettu 16 venttiilisestä moottorista, jossa ei ole muuttuvaa venttiilien ajoitusta, muuttuvapituuksisia imusarjoja, suorasuihkutusta ja puristussuhdekin on nykymittapuun mukaan alhainen 9,4. Ei siis ihan huono suoritus 1980-luvun tekniikalla.
- Pakoputkistolla, vapaammin virtaavalla imupuolella ja sytytysennakon aikaistamisella parilla asteella saakin jo noin +10-15% -luokkaa olevan huipputehon lisäyksen. Seosta kannattaa myös hieman rikastaa, koska kone saa "odotettua" enemmän ilmaa. Linkin takaa löytyy hyviä vinkkejä vaparin laittoon (http://members.aol.com/solomiata/CheapHP.html). Ja tässä olivatkin halvat ja helpot keinot, tai ainakin helpot!
- Kallista ja haastavaa edustaa Flyin' Miatan (http://www.flyinmiata.com/) sivuilta löytyvät toteutukset, jos tehon tarve on iso. Ahdin määrää tahdin –turbo lähinnä. Mekaaninen ahdin on tietysti myös hyvä vaihtoehto, jota ainakin Tapio Murtoo on käyttänyt omassa MX-5:ssä, josta voi lueskella vaikka GTI-lehden numerosta 10/06. Ison tehon haussa noin 150 hv:n jälkeen täytyy alkaa parantelemaan mm. moottorinohjausta, ruiskusuuttimia, mäntiä (puristukset), mahdollisesti nokka-akseleita, kannen virtausta ja kytkintä ihan näin pari mainitakseni.
- Että siitä vain palikkaa valkkaamaan!
- Tehon reseptejä on tullut etsiskeltyä ja tutkiskeltua kaikista saatavilla olevista lähteistä. Eräässä ruotsalaisessa julkaisussa todettiin, että MX-5:n koneen virittäminen ei ole helppoa eikä halpaa. No sehän nähdään, tuli ensimmäisenä mieleen! Ja nähty on, joo.
- B6ZE on ihan hyvä lähtökohta lisätehojen houkuttelulle. Koneen alakerta on mitoitettu selkeästi 116 hv suuremmalle teholle. Laakerointi on kelvollinen ja mäntiä jäähdyttämään on asennettu "öljyruiskut", jotka kastelevat mäntiä alhaalta päin niiden jäähdyttämiseksi. MX-5:n 1.6:n vaparin alakerran osia on lisäksi hieman laihdutettu, jotta kone kiertäisi iloisemmin ja korkeammalle ilman ylenmääräistä rasitusta. Wikipediasta (http://en.wikipedia.org/wiki/Mazda_B_engine) voi lueskella yksityiskohtia koneesta ja löytääpä etsivä tietoja muualtakin.
- Vaatimattoman oloinen 116 hv teho on puristettu 16 venttiilisestä moottorista, jossa ei ole muuttuvaa venttiilien ajoitusta, muuttuvapituuksisia imusarjoja, suorasuihkutusta ja puristussuhdekin on nykymittapuun mukaan alhainen 9,4. Ei siis ihan huono suoritus 1980-luvun tekniikalla.
- Pakoputkistolla, vapaammin virtaavalla imupuolella ja sytytysennakon aikaistamisella parilla asteella saakin jo noin +10-15% -luokkaa olevan huipputehon lisäyksen. Seosta kannattaa myös hieman rikastaa, koska kone saa "odotettua" enemmän ilmaa. Linkin takaa löytyy hyviä vinkkejä vaparin laittoon (http://members.aol.com/solomiata/CheapHP.html). Ja tässä olivatkin halvat ja helpot keinot, tai ainakin helpot!
- Kallista ja haastavaa edustaa Flyin' Miatan (http://www.flyinmiata.com/) sivuilta löytyvät toteutukset, jos tehon tarve on iso. Ahdin määrää tahdin –turbo lähinnä. Mekaaninen ahdin on tietysti myös hyvä vaihtoehto, jota ainakin Tapio Murtoo on käyttänyt omassa MX-5:ssä, josta voi lueskella vaikka GTI-lehden numerosta 10/06. Ison tehon haussa noin 150 hv:n jälkeen täytyy alkaa parantelemaan mm. moottorinohjausta, ruiskusuuttimia, mäntiä (puristukset), mahdollisesti nokka-akseleita, kannen virtausta ja kytkintä ihan näin pari mainitakseni.
- Että siitä vain palikkaa valkkaamaan!
No comments:
Post a Comment