- Kesä koitti jälleen myös vuonna 2006. Auto heräteltiin tallista perinteisin menoin ja ajelu pääsi hyvään alkuun. Alkukesän 2006 pääprojektina oli parantaa ilman saantia. Jostain piti startata ja aloin etsiskellä 80-luvun loppupuolen vapari RX-7:n ilmamassamittaria. Tavoitteena oli siis saada ylärekisteriin lisää vääntöä ja huipputehoa. MX-5:ssa olevan läppämallisen AFM:n imuaukko on kooltaan 2" x 2". RX-7:n imuaukko on 2" x 2,5" eli pinta-ala on 25% suurempi. Amerikan sedät ovat mittailleet virtauksia ja saaneet tulokseksi, että isompi AFM virtaa noin +20% vakioon verrattuna. Vakio jää pieneksi noin 6000 rpm:n kohdalla, joten rahat ja vaiva menee hukkaan, jos konetta ei kierrätä sen yli. Randy Stockerin kirjoitukset kannattaa lukea kaikki, jos kevyt koneen virittely kiinnostaa vähääkään. (http://members.aol.com/solomiata/airflowmtr.html)
- AFM:n löytäminen ei ollut ihan helppo juttu, mutta löytyipä kumminkin. Vaikka asennus onkin "plug and play" –tyyppinen, menee seos laihalla, koska kone saa "liikaa" ilmaa. Pieni säätö ja kokeilu oli siis tarpeen.
- Seuraavaksi alkoi pohdiskelu, että mitenhän AFM:ään saadaan ilmansuodatin kiinni, millainen se suodatin olisi ja miten koko setti saadaan mahtumaan konehuoneen alle. Racing Beatiltä (ja varmaan muiltakin MX-5:een viriosia valmistavilta firmoilta) saa valmiita intake –paketteja, joka lyhentää imuputkistoa ja kartiosuodatin asettuu airboxiin konepellin etureunan tuntumaan. Vastaavanlaisen rakentelu oli mielessä, mutta omatekoisena työ osoittautui vähintäänkin vaativaksi ja osa alkuperäisistä koneen osista olisi pitänyt rikkoa.
- Hiljalleen lopputulos alkoi muotoutua. Suodattimen ja AFM:n väliin asennettu väliputki on omaa suunnittelua ja ammattitaitoisen metallimiehen tuotantoa, kiitos siitä! Silikoniletkut on kaupasta ja mutkaputki omaa tuotantoa. Lopulta koko paketti asettui paikalleen melko hyvin ja myös konepelti menee kiinni. Ja kyllä, imuäänet voimistuivat ja paranivat merkittävästi! Tehonlisäyksestä en voi sanoa mitään varmaa, mutta vaste kaasuun parani ja 2-vaihteella kiihdytetty mittauspätkä sujui sen verran sukkelammin, että sekuntikellolla sen havaitsi. Polttoaineen kulutuksen kasvusta on ilmoiteltu RX-7:n AFM:ää käytettäessä, mutta itse en kyllä ole huomannut merkittävää muutosta. Ja jos tehoa halutaan lisää, pitää kulutuksen hieman myös noustakin…
- AFM:n löytäminen ei ollut ihan helppo juttu, mutta löytyipä kumminkin. Vaikka asennus onkin "plug and play" –tyyppinen, menee seos laihalla, koska kone saa "liikaa" ilmaa. Pieni säätö ja kokeilu oli siis tarpeen.
- Seuraavaksi alkoi pohdiskelu, että mitenhän AFM:ään saadaan ilmansuodatin kiinni, millainen se suodatin olisi ja miten koko setti saadaan mahtumaan konehuoneen alle. Racing Beatiltä (ja varmaan muiltakin MX-5:een viriosia valmistavilta firmoilta) saa valmiita intake –paketteja, joka lyhentää imuputkistoa ja kartiosuodatin asettuu airboxiin konepellin etureunan tuntumaan. Vastaavanlaisen rakentelu oli mielessä, mutta omatekoisena työ osoittautui vähintäänkin vaativaksi ja osa alkuperäisistä koneen osista olisi pitänyt rikkoa.
- Hiljalleen lopputulos alkoi muotoutua. Suodattimen ja AFM:n väliin asennettu väliputki on omaa suunnittelua ja ammattitaitoisen metallimiehen tuotantoa, kiitos siitä! Silikoniletkut on kaupasta ja mutkaputki omaa tuotantoa. Lopulta koko paketti asettui paikalleen melko hyvin ja myös konepelti menee kiinni. Ja kyllä, imuäänet voimistuivat ja paranivat merkittävästi! Tehonlisäyksestä en voi sanoa mitään varmaa, mutta vaste kaasuun parani ja 2-vaihteella kiihdytetty mittauspätkä sujui sen verran sukkelammin, että sekuntikellolla sen havaitsi. Polttoaineen kulutuksen kasvusta on ilmoiteltu RX-7:n AFM:ää käytettäessä, mutta itse en kyllä ole huomannut merkittävää muutosta. Ja jos tehoa halutaan lisää, pitää kulutuksen hieman myös noustakin…
- Rakentelun lomassa tuli pestyä imuputkisto ja kurkittua imusarjaan. Imusarja oli yllättävän karstainen, mustan höytyvän peittämä. Tästä alkoikin jatkotutkimukset ja koneen perushuollon suunnittelu.
No comments:
Post a Comment