- Ei ole lainkaan ennenkuulumaton juttu, että autoissa, joissa on lyhyt akseliväli, esiintyy nyökkimistä. Huonoilla iskunvaimentimilla ilmiö korostuu ja se saattaa muodostua häiritseväksi. Sporttinen alusta ei myöskään helpota alustaa. Jos olet joskus ajanut "oikeata" Miniä tai edes seurannut sivusta, kun sellainen lipuu hiljakseen ohi, tiedät mistä on kyse. Mazdan nyökkimiseen tuli kiinnitettyä huomiota, kun kevät 2004 meni eteenpäin ja teiden todellinen kunto alkoi paljastua. Ensin ajattelin, että se on ominaisuus, joka johtuu lyhyestä akselivälistä ja pienestä massasta. Lopulta nypytys alkoi ärsyttää siinä määrin, että ongelmaan oli saatava ratkaisu. Mietiskelyn ja koeajojen jälkeen tulin siihen tulokseen, että iskarit eivät ole enää parhaassa terässä. Alta löytyikin mustat vakio Bilsteinit, mitkä kyllä tuoreina ovat huippuiskarit. Ne olivat todennäköisesti alkuperäiset, joten ne piti vaihtaa. Samalla päätin madaltaa ja jäykistää alustaa rata-ajoa silmällä pitäen.
- Ajo-ominaisuudet paranivat huomattavasti. Kiharaiseksi kuluneen tienpinnan aiheuttama nypytys hävisi, ohjaukseen tuli lisää tuntumaa ja korin kallistelu väheni. Kovassa jarrutuksessa keula ei niiannut syvälle entiseen tapaan eikä myöskään kiihdytyksissä noussut ylös. Luonnollisesti matala ja jäykistynyt alusta vaikutti yleiseen käytettävyyteen ja ajomukavuuteen. Hidastetöyssyihin pitää ajaa huolellisesti, jotta pakoputki ei ota kiinni, vaikka maavara onkin vielä kaukana pienimmästä sallitusta. Mukavuussyistä normaaliajossa pidän iskunvaimentimien jäykkyyssäätöä lähes minimissä ja se toimii hyvin.
- Ja onhan se nyt paljon paremman näköinen, kun alusta on matala! Asennus oli muuten perinteisen helppo. Lopputulos oli kuitenkin toivottu: Osat meni paikoilleen, tosin ei niin kuin suunniteltiin ja kukapa nyt hajonneista työkaluista, palaneista poranteristä ja rikki poratuista pultinpaloista ei tykkäisi...
- Ajo-ominaisuudet paranivat huomattavasti. Kiharaiseksi kuluneen tienpinnan aiheuttama nypytys hävisi, ohjaukseen tuli lisää tuntumaa ja korin kallistelu väheni. Kovassa jarrutuksessa keula ei niiannut syvälle entiseen tapaan eikä myöskään kiihdytyksissä noussut ylös. Luonnollisesti matala ja jäykistynyt alusta vaikutti yleiseen käytettävyyteen ja ajomukavuuteen. Hidastetöyssyihin pitää ajaa huolellisesti, jotta pakoputki ei ota kiinni, vaikka maavara onkin vielä kaukana pienimmästä sallitusta. Mukavuussyistä normaaliajossa pidän iskunvaimentimien jäykkyyssäätöä lähes minimissä ja se toimii hyvin.
- Ja onhan se nyt paljon paremman näköinen, kun alusta on matala! Asennus oli muuten perinteisen helppo. Lopputulos oli kuitenkin toivottu: Osat meni paikoilleen, tosin ei niin kuin suunniteltiin ja kukapa nyt hajonneista työkaluista, palaneista poranteristä ja rikki poratuista pultinpaloista ei tykkäisi...
No comments:
Post a Comment