- Homma sai alkunsa syksyllä 2003, kun päätin, että urheiluauto se olla pitää. Ensimmäiseksi haasteeksi tuli saada selville, millainen auto täyttäisi vaatimukset ja mihin olisi myös varaa. Jälkimmäinen muodostui määräävämmiksi, vaikkakin ensimmäisestä vaatimuksesta ei saanut tinkiä. Monenlaisten vertailuiden ja pohdintojen päätteeksi päädyin selvittelemään saatavilla olevia vaihtoehtoja. Ensiksi oli tarkoitus hankkia Englannista Caterhamin Super 7 –rakennussarja Fordin 1.8 -litraisella koneella, mutta minun onnekseni hanke kaatui Suomen tiukkaan lainsäädäntöön ja siitä aiheutuvaan ylimääräiseen vaivaan. Suorituskyky olisi ollut kohdallaan, kun noin 600 kg:n autossa olisi ollut pellin alla 150 hv tehoa.
- Lopulta päädyin etsimään sopivaa Mazda MX-5. Moni seikka puolsi sen hankintaa. Ensinnäkin auto on alun perin suunniteltu urheiluautoksi ja useat tekniset ratkaisut on tehty parasta mahdollista suorituskykyä silmällä pitäen. Kyllä, suorituskykyä on muutakin kuin moottorin tuottama suurin vääntömomentti ja suurin teho. 950 kg:n autossa oleva 116 hv:n moottori tuottaa saman teho-paino –suhteen kuin 180 hv:n kone 1500 kg:n autossa. Lisäksi MX-5:ssa moottori on asennettu etuakselin takapuolelle, jokainen pyörä on erillistuettu päällekkäisillä kolmiotukivarsilla ja vaihteet on välitetty sopivan tiheiksi. Mazdan 1.6 litrainen B6ZE -moottori ei ole mikään vaivoin 6000 rpm kiertävä hyötyajoneuvon voimanlähde, vaan kierrosherkkä "vapari", jota laulattaa ilokseen aina 7200 kierrokseen asti. Päätöstä ei yhtään vaikeuttanut se, että MX-5:ssä on ihan oikea tavaratila ja aurinkoisella kelillä saa katon laskostettua nätisti ala-asentoon.
- Niinhän siinä sitten kävi, että keväällä 2004 pääsin nauttimaan ensimmäisistä aurinkoisista päivistä, kun noin 125 tkm maantietä nähnyt Suomi –auto vaihtoi omistajaa. Kesä 2004 meni totutellessa uuteen ajokkiin ja edellisen omistajan keräämiä karstoja poltellessa. Renkaat ja yksi vanne menikin vaihtoon heti kesän alussa. Good Yearin Eaglet eivät olleet kevätkarkeilla asvalteilla ihan kaikkein miellyttävimmät renkaat.
- Lopulta päädyin etsimään sopivaa Mazda MX-5. Moni seikka puolsi sen hankintaa. Ensinnäkin auto on alun perin suunniteltu urheiluautoksi ja useat tekniset ratkaisut on tehty parasta mahdollista suorituskykyä silmällä pitäen. Kyllä, suorituskykyä on muutakin kuin moottorin tuottama suurin vääntömomentti ja suurin teho. 950 kg:n autossa oleva 116 hv:n moottori tuottaa saman teho-paino –suhteen kuin 180 hv:n kone 1500 kg:n autossa. Lisäksi MX-5:ssa moottori on asennettu etuakselin takapuolelle, jokainen pyörä on erillistuettu päällekkäisillä kolmiotukivarsilla ja vaihteet on välitetty sopivan tiheiksi. Mazdan 1.6 litrainen B6ZE -moottori ei ole mikään vaivoin 6000 rpm kiertävä hyötyajoneuvon voimanlähde, vaan kierrosherkkä "vapari", jota laulattaa ilokseen aina 7200 kierrokseen asti. Päätöstä ei yhtään vaikeuttanut se, että MX-5:ssä on ihan oikea tavaratila ja aurinkoisella kelillä saa katon laskostettua nätisti ala-asentoon.
- Niinhän siinä sitten kävi, että keväällä 2004 pääsin nauttimaan ensimmäisistä aurinkoisista päivistä, kun noin 125 tkm maantietä nähnyt Suomi –auto vaihtoi omistajaa. Kesä 2004 meni totutellessa uuteen ajokkiin ja edellisen omistajan keräämiä karstoja poltellessa. Renkaat ja yksi vanne menikin vaihtoon heti kesän alussa. Good Yearin Eaglet eivät olleet kevätkarkeilla asvalteilla ihan kaikkein miellyttävimmät renkaat.
This picture was taken in Korppoo, an island near the city of Turku, in 2005.
No comments:
Post a Comment